Seiko | Japan's Tijdloze Tradities

 

VERHAAL 01 | de Zen Tuin

MINDER IS MOOI

Het is de essentie van esthetisch minimalisme: iets toevoegen door iets weg te laten. In de Zen Tuin, ook wel bekend als de Japanse Stenen Tuin of Droog Landschap, worden de beginselen van de Japanse esthetica omarmd. Zoals bijvoorbeeld bij de Karesansui stijltuin, waarin uitsluitend stenen en zand worden gebruikt. In het zand worden patronen aangebracht om waterrimpelingen en golfjes te verbeelden. De gedachte hierachter is dat de essentie van water beter kan worden uitgedrukt door de afwezigheid van het water. De Japanse Stenen Tuinen zijn nauw verbonden met het Zen Boeddhisme en zijn daarom vaak bij tempels te vinden. In die serene setting is de natuur 'simpel' en is schoonheid tijdloos.

Zen Tuin

Uitsluitend in Japan

WABI-SABI

De Zen Tuin wordt vaak geassocieerd met wabi-sabi, een moeilijk te vertalen Japanse uitdrukking die verwijst naar de schoonheid van imperfectie. Wabi-sabi viert het gebrekkige, het vergankelijke, het rustieke en het melancholieke... In het geval van de Zen Tuin herinnert het ons aan het gegeven dat schoonheid kan worden gevonden in de afwezigheid van materialen, in plaats van in hun overvloedige aanwezigheid. Voor veel mensen is wabi-sabi niet alleen een esthetische code; zij zien het als de filosofische vertaling van het leven zelf.

De Rimpelingen van de Tijd

De op water geinspireerde rimpelingen van de Zen Tuin versterken de verstilde uitstraling van de wijzerplaat van Seiko Presage - zowel in harmonieus wit als in vredig zwart. Simpel en toch subliem helpen deze prachtige wijzerplaten ons er op stijlvolle wijze aan herinneren dat minder meer is. En dat ware schoonheid tijdloos is.

VERHAAL 02 | Porselein Emaille

De kracht en pracht van Porselein Emaille

Het gebruik van porselein emaille, dat ook wel glasglazuur wordt genoemd, is al duizenden jaren een decoratieve kunstvorm. Sinds het oude Egypte tot in onze tijd wordt emaille geprezen vanwege haar veelzijdige kracht en pracht. Bij het emailleren wordt glaspoeder - bij temperaturen van 750 – 850℃ - gesmolten en vervolgens aangebracht op metalen of andersoortige oppervlakken. Door afkoeling verhardt het materiaal en krijgt het een glasachtige oppervlak. In de 19e eeuw begonnen fabrikanten met het aanbrengen van emaille op consumentenproducten als badkuipen, pannen en werkbladen. En Seiko Presage creeert nu nog een tijdloze toepassing van emaille.

 

porselein

Alleen in Japan

The Thin Man, de meester van het emailleren

Mitsuru Yokosawa verkent en verruimt al ruim een halve eeuw lang de grenzen van het emailleren. Daarbij perfectioneerde hij aloude technieken en ontwikkelde hij grensverleggende nieuwe. Terwijl zijn ervaring groeide, slaagde hij er in om de laagjes emaille dunner en dunner te maken. Yokosawa-san beheerst na ruim 50 jaar de techniek om een onberispelijk laagje emaille te creëren van slechts 0,1 mm dik! Een dergelijke precisie vereist niet alleen het scherpe oog van een adelaar, maar ook het feilloze oog van de meester om minutieuze, welhaast magische aanpassingen te kunnen aanbrengen in een emaillelaagje van 0,1 mm dikte. Emaille is extreem gevoelig voor onvoorspelbaar wisselende omstandigheden als luchtvochtigheid en luchtdruk. Het is een ware kunst om het wijzerplaatoppervlak van de Seiko Presage collectie perfect af te kunnen leveren.

Tijdloze witte uitstraling

Voorzien van een emaillelaagje van amper 0,1 mm dikte, is het elegante witte gezicht van Seiko Presage een eerbetoon aan het eerste Japanse polshorloge uit 1913: de Laurel. Het unieke is dat de witte uitstraling nooit zal vervagen. Over tientallen jaren heeft deze Seiko Presage dezelfde vlekkeloze en frisse uitstraling als bij de eerste keer dat het horloge werd gedragen. Met dank aan Japans tijdloze traditie in het maken van porselein emaille.

de laurel